ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Decyzje o warunkach zabudowy

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

DECYZJA NR 18/2022 o warunkach zabudowy

Informacja ogłoszona dnia 2022-02-25 14:57:49 przez Halina Jarzyńska, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

Nidzica, dnia 25 lutego 2022r.
TI.6730.178.2021
 
DECYZJA NR 18/2022
o warunkach zabudowy
 
            Na podstawie art. 59 ust. 1, art. 60, art. 61 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 741 z późn. zm.) oraz zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku złożonego w dniu 08.10.2021 r. przez firmę Green Capital S.A. z siedzibą w Warszawie, w imieniu której na podstawie udzielonego pełnomocnictwa występuje …………………………………………………. (Zakres wyłączenia: dane osobowe osób fizycznych: imię i nazwisko, adres. Podstawa prawna: ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz art. 5 ust. 2 ustawy  z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Osoba dokonująca wyłączenia: Paulina Byller)
 
U  S  T  A  L  A  M
warunki zabudowy działki o nr ew. 8 w obrębie Szerokopas, gmina Nidzica
dla inwestycji polegającej na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 4 MW
i powierzchni do 3,0947 ha wraz z  infrastrukturą towarzyszącą           
 
1. Rodzaj zabudowy:
Zabudowa produkcyjna.
 
2. Funkcja zabudowy i zagospodarowania terenu
Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 4 MW i powierzchni do 3,0947 ha wraz z  infrastrukturą towarzyszącą.                
 
3. Warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy
3.1. Uwarunkowania przestrzenne
 
a) Dopuszcza się budowę farmy fotowoltaicznej o mocy do 4 MW i powierzchni do 3,0947 ha, która składać się będzie z:
  • modułów (paneli) fotowoltaicznych o łącznej mocy do 4,0 MW, zamontowanych na specjalnych stelażach (stojakach) stalowych, konstrukcjach wsporczych o wysokości do 5,0 m, pod kątem od 20° do 90° i  o mocy nominalnej pojedynczego modułu od 300 do 1500 Wp;
  • kontenerowej stacji transformatorowej  o maksymalnej powierzchni zabudowy do 25 m2 i maksymalnej wysokości do 3,0 m, w ilości: od 1 do 4 sztuk;
  • inwerterów w ilości: od 2 do 120 sztuk;
  • linii kablowych energetyczno-światłowodowych;
  • przyłącza elektroenergetycznego;
  • dróg wewnętrznych  nieutwardzonych;
  • opcjonalnie kontenerowych magazynów energii o mocy do 4 MW;
  • innych niezbędnych elementów infrastruktury związanych z budową i eksploatacją parku ogniw.
b) Powierzchnia terenu inwestycji po obrysie zewnętrznym do 3,0947 ha.
 
c) Dopuszcza się instalację innych obiektów i urządzeń niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji w tym infrastruktury technicznej.
 
d) Należy spełnić wymagania zawarte w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 z późn. zm.), w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. poz. 1609), w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1065 z późn. zm.).
 
e) W sąsiedztwie działki o nr ew. 8 obr. Szerokopas zlokalizowane są gazociągi wysokiego ciśnienia o średnicy 150 mm oraz 200 mm, dla których wyznaczona jest strefa kontrolowana określona w załączniku nr 2 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie (Dz. U. 2013 poz. 640).
 
f) Należy spełnić wymagania zawarte w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie.
 
3.2. Nieprzekraczalna linia zabudowy
Nieprzekraczalna linia zabudowy – wyznaczona w odległości 6,0 m od linii rozgraniczającej z drogą wewnętrzną o nr ew. działki 6/2 obręb Szerokopas stanowiącą własność Gminy Nidzica, zgodnie z załącznikiem graficznym nr 1 do niniejszej decyzji.
 
4. Warunki wynikające z przepisów szczególnych
 
4.1. Dokumentację budowlaną należy wykonać zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego.
 
4.2. Obiekty budowlane, budowle i związane z nimi urządzenia zaprojektować zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
 
4.3. Obiekt budowlany wraz ze związanymi z nim urządzeniami budowlanymi należy, biorąc pod uwagę przewidywany okres użytkowania, projektować i budować w sposób określony w przepisach, w tym techniczno – budowlanych oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej (ustawa z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane).
 
4.4. Zasady obsługi komunikacyjnej terenu – zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1376 z późn. zm.).
 
4.5. Projekt budowlany powinien być sporządzony przez uprawnionego projektanta wpisanego na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego, w zakresie przewidzianym w Prawie budowlanym.
 
5. Warunki wynikające z ochrony środowiska oraz dziedzictwa kulturowego
 
5.1. Warunki wynikające z ochrony środowiska
  1. Teren planowanej inwestycji  położony jest poza obszarami objętymi formami ochrony, o których mowa  w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1098).
  2. Wnioskowany teren znajduje się na terenie Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 214 – Zbiornik Działdowo oraz Zbiornika Subniecka warszawska nr 215.
  3. Projektowana inwestycja należy do rodzaju przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839). Zgodnie z ww. rozporządzeniem - § 3 ust. 1, pkt 54 lit. b do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko należy zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 1 ha na obszarach innych niż objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy.
  4. Przedmiotową inwestycję realizować zgodnie z decyzją nr 8/2021 o środowiskowych uwarunkowaniach znak: TI.6220.20.2021 z dnia 13 sierpnia 2021 r., wydaną przez Burmistrza Nidzicy.
Tut. organ wydał decyzję nr 8/2021 o środowiskowych uwarunkowaniach z dnia 13 sierpnia 2021 r., znak: TI.6220.20.2021, w której stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko  przedsięwzięcia polegającego na „budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 4 MW i powierzchni zabudowy do 3,0947 ha wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na terenie działki nr 8 w miejscowości Szerokopaś, gm. Nidzica” (dz. nr 8 obręb Szerokopas).
 
e) Należy stosować przepisy m. in. ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1219 z późn. zm.), ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 624 z późn. zm.), ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 779 z późn. zm.), Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 112), ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 247 z późn. zm.).
 
5.2. Warunki wynikające z ochrony dziedzictwa kulturowego
  1. Na działce objętej inwestycją nie występują ograniczenia wynikające z ochrony dziedzictwa kulturowego.
  2. Zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 710 z późn. zm.), kto w trakcie prowadzenia robót budowlanych lub ziemnych odkrył przedmiot, co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem, jest obowiązany: wstrzymać wszelkie roboty mogące uszkodzić lub zniszczyć odkryte przedmioty, zabezpieczyć, przy użyciu dostępnych środków, ten przedmiot i miejsce jego odkrycia, niezwłocznie zawiadomić o tym właściwego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a jeśli nie jest to możliwe, Burmistrza Nidzicy.
6. Warunki obsługi w zakresie infrastruktury technicznej
 
6.1. Przyłączenie do sieci energetycznej, na warunkach określonych przez Rejon Energetyczny.
 
6.2. Zaopatrzenie w wodę: nie dotyczy.
 
6.3. Odprowadzenie ścieków sanitarnych: nie dotyczy.
 
6.4. Odprowadzenie wód opadowych lub roztopowych na własny teren nieutwardzony w granicach przedmiotowej nieruchomości.
 
6.5. Ogrzewanie: nie dotyczy.
 
6.6. Odprowadzenie odpadów stałych: należy segregować według grup asortymentowych wywożonych przez specjalistyczne przedsiębiorstwo, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 888) oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
 
7. Warunki obsługi komunikacyjnej
 
7.1. Obsługa komunikacyjna działki: wnioskowana inwestycja dotyczy budowy instalacji odnawialnego źródła energii, w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, dlatego nie stosuje się art. 61 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Teren objęty inwestycją, tj. działka o nr ew. 8 w obrębie Szerokopas, przylega do drogi wewnętrznej o nr ew. działki 6/2 obręb Szerokopas stanowiącej własność Gminy Nidzica. Droga wewnętrzna łączy się z drogą  publiczną powiatową nr 1538 N (działka o nr ew. 6/1 obr. Szerokopas).
 
7.2. Nie przewiduje się miejsc parkingowych wynikających z programu inwestycji, ewentualne miejsca parkingowe należy przewidzieć w ramach własności nieruchomości.
 
8. Wymagania dotyczące ochrony interesów osób trzecich
 
8.1. Zagospodarowanie terenu należy zaprojektować w sposób nieutrudniający dostępu do drogi oraz sieci, obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej.
 
8.2. Projektowana inwestycja nie powinna spowodować zacienienia pomieszczeń w sąsiednich budynkach w stopniu wyższym niż dopuszczonym przez § 13 ust. 1-3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
 
8.3. Nie dopuszcza się dokonywania zmiany spływu wód opadowych w celu skierowania ich na teren sąsiedniej nieruchomości.
 
8.4. Projektowana inwestycja nie powinna pogarszać warunków użytkowania sąsiednich nieruchomości, a jej użytkowanie nie może powodować uciążliwości w zakresie emisji hałasu, uciążliwości zapachowej, emisji spalin, bezpieczeństwa komunikacyjnego itp. dla terenów sąsiednich, a uciążliwość powinna zamknąć się w granicy działki, na której będzie realizowana niniejsza inwestycja.
 
8.5. Inwestor powinien przy wykonywaniu swego prawa powstrzymać się od działań, które zgodnie z art. 144 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 z późn. zm.) „by zakłócały korzystanie z nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę, wynikającą ze społeczno-gospodarczego przeznaczenia nieruchomości i stosunków miejscowych”.
 
8.6. Należy spełnić wymagania dotyczące bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa konstrukcji, bezpieczeństwa użytkowania oraz ochrony środowiska.
 
8.7. Decyzja niniejsza nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza własności i uprawnień osób trzecich.
 
9. Niezbędne dokumenty i uzgodnienia
 
9.1. W zakresie uzyskania pozwolenia na budowę lub zgłoszenia rozpoczęcia budowy i zamiaru wykonania robót budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę - należy stosować przepisy ustawy Prawo budowlane.
 
9.2. W zależności od rodzaju inwestycji projekt budowlany wymaga uzgodnienia zgodnie z art. 28b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1990 z późn. zm.).
 
9.3. Zgodnie z art. 53 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu  przestrzennym projekt decyzji przekazano Ministrowi Klimatu i Środowiska w dniu 10 stycznia 2022r. który w wyznaczonym terminie nie wypowiedział się w przedmiotowej sprawie. Art. 53 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu  przestrzennym stanowi, że organ uzgadniający winien dokonać uzgodnienia w trybie art. 106 Kodeksu postępowania administracyjnego, a w  przypadku niezajęcia stanowiska w terminie 2 tygodni od dnia doręczenia wystąpienia o uzgodnienie  – uzgodnienie uważa się za dokonane.
 
9.4. Zgodnie z art. 53 ust. 4 pkt 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu  przestrzennym projekt decyzji przekazano Staroście Nidzickiemu w dniu 10 stycznia 2022 r., który w wyznaczonym terminie nie wypowiedział się w przedmiotowej sprawie. Art. 53 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu  przestrzennym stanowi, że organ uzgadniający winien dokonać uzgodnienia w trybie art. 106 Kodeksu postępowania administracyjnego, a w  przypadku niezajęcia stanowiska w terminie 2 tygodni od dnia doręczenia wystąpienia o uzgodnienie  – uzgodnienie uważa się za dokonane.
 
9.5. Zgodnie z art. 53 ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu  przestrzennym projekt decyzji przekazano Staroście Nidzickiemu w dniu 10 stycznia 2022 r. który w wyznaczonym terminie nie wypowiedział się w przedmiotowej sprawie. Art. 53 ust. 5 ww. ustawy stanowi, że organ uzgadniający winien dokonać uzgodnienia w trybie art. 106 Kodeksu postępowania administracyjnego, a w  przypadku niezajęcia stanowiska w terminie 2 tygodni od dnia doręczenia wystąpienia o uzgodnienie  – uzgodnienie uważa się za dokonane.
 
9.6. Zgodnie z art. 53 ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu  przestrzennym projekt decyzji przekazano Dyrektorowi Zarządu Zlewni w Ciechanowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w dniu 13 stycznia 2022 r. który w wyznaczonym terminie nie wypowiedział się w przedmiotowej sprawie. Art. 53 ust. 5 ww. ustawy stanowi, że organ uzgadniający winien dokonać uzgodnienia w trybie art. 106 Kodeksu postępowania administracyjnego, a w  przypadku niezajęcia stanowiska w terminie 2 tygodni od dnia doręczenia wystąpienia o uzgodnienie  – uzgodnienie uważa się za dokonane.
 
9.7. Zgodnie z art. 53 ust. 4 pkt 9 projekt decyzji przekazano zarządcy drogi gminnej. Z uwagi na fakt, że Burmistrz Nidzicy jest organem wykonującym zarówno obowiązki zarządcy dróg gminnych, tj. publicznych i dróg wewnętrznych, jak też organem wydającym decyzję o ustaleniu warunków zabudowy, nie zajęto stanowiska w trybie art. 106 Kpa jak nakazuje art. 53 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu  przestrzennym.
 
9.8. Zgodnie z art. 53 ust. 5e pkt 2 lit. a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uzyskano opinię operatora systemu przesyłowego gazowego w zakresie sposobu zagospodarowania gruntów leżących w odległości nie większej niż 65 metrów od osi gazociągu wysokiego ciśnienia o średnicy mniejszej niż 500 mm lub równej 500 mm. Pismem z dnia 21.12.2021 r. (data wpływu: 27.12.2021 r.) znak: PSGOL.ZMSM.422.548.2021  Polska Spółka Gazownictwa Sp. z o.o. Oddział Zakład Gazowniczy w Olsztynie poinformowała w odpowiedzi na pismo znak TI.6730.178.2021 z dnia 30.11.2021 dotyczące warunków zabudowy działki o nr ew. 8 w obrębie Szerokopas, gmina Nidzica dla inwestycji polegającej na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 4 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą, że nie wnosi uwag.
 
UZASADNIENIE
Dnia 08 października 2021 r. wpłynął wniosek złożony przez  firmę Green Capital S. A. z siedzibą w Warszawie, w imieniu której na podstawie udzielonego pełnomocnictwa występuje …………………………………………………. (Zakres wyłączenia: dane osobowe osób fizycznych: imię i nazwisko. Podstawa prawna: ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz art. 5 ust. 2 ustawy  z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Osoba dokonująca wyłączenia: Paulina Byller), o ustalenie warunków zabudowy działki o nr ew. 8 w obrębie Szerokopas, gmina Nidzica dla inwestycji polegającej na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 4 MW i powierzchni do 3,0947 ha wraz z  infrastrukturą towarzyszącą,  który został uzupełniony w dniu 02.11.2021 r. (data wpływu 04.11.2021 r.).
Tut. Organ pismem z dnia 30.11.2021 r. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego na ww. wniosek w sprawie wydania decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i o przysługującym im prawie zapoznania się z aktami sprawy, uzyskania wyjaśnień, składania wniosków i zastrzeżeń na każdym etapie postępowania.
          Z uwagi na to, że na przedmiotowym terenie nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z art. 59 ust. 1 należało ustalić warunki zabudowy.
          Teren przeznaczony pod realizację zamierzenia inwestycyjnego zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 54 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, należy skategoryzować jako teren zabudowy przemysłowej. Ponadto zgodnie z art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2019.1524) wprowadza się  nowe brzmienie  art. 61 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym „przepisów ust. 1 pkt 1 i 2 nie stosuje się do linii kolejowych, obiektów liniowych i urządzeń infrastruktury technicznej, a także instalacji odnawialnego źródła energii w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii”. Oznacza to, że przy ustalaniu warunków zabudowy dla tych instalacji nie wymaga się spełnienia zasady dobrego sąsiedztwa oraz warunku dostępu do drogi publicznej.
          Uzasadnieniem dla wprowadzonej zmiany była konieczność zniwelowania rozbieżności stosowania w orzecznictwie dotychczasowych przepisów w zakresie kwalifikowania budowy urządzeń wytwarzających energię ze źródeł odnawialnych do kategorii urządzeń infrastruktury technicznej w rozumieniu art. 61 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jak zauważono bowiem, dotychczasowe unormowania przesądzały lub nie o wymaganiu ‒ przy ustalaniu warunków zabudowy dla tych urządzeń infrastruktury technicznej ‒ spełnienia zasady dobrego sąsiedztwa oraz warunku dostępu do drogi publicznej. Powołane rozbieżności wynikały zaś z braku zdefiniowania pojęcia „urządzenia infrastruktury technicznej”, co powodowało konieczność odwołania się do przepisów innych ustaw i stosowania ich wykładni. Z jednej strony prezentowany był więc pogląd, według którego urządzenia wytwarzające energię ze źródeł odnawialnych energii stanowią urządzenia infrastruktury technicznej, a tym samym nie wymaga się przy ustalaniu warunków zabudowy realizacji zasady dobrego sąsiedztwa (wyr. NSA z 27.9.2017 r., II OSK 158/16; z 21.6.2017 r., II OSK 2637/15; z 13.11.2012, II OSK 762/12).  Natomiast stosownie do poglądu przeciwnego, urządzenia służące wytwarzaniu energii elektrycznej nie mogą być zakwalifikowane do urządzeń infrastruktury technicznej w rozumieniu art. 61 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (wyr. NSA z 29.5.2015 r., II OSK 2657/13; wyr. WSA w Szczecinie z 7.9.2017 r., II SA/Sz 678/17; wyr. WSA w Olsztynie z 27.6.2017, II SA/Ol 381/17). Istotą pojęcia „urządzenie infrastruktury technicznej” jest to, że powstaje ono zawsze dla obsługi określonych jednostek przestrzenno-gospodarczych. Infrastruktura wspiera działalność produkcyjną, służy rozwojowi produkcji i konsumpcji, ale sama nie bierze bezpośredniego udziału w produkcji. Urządzenia te z założenia nie naruszają więc zastanej funkcji w zakresie zabudowy i zagospodarowania terenu. Natomiast obiekty wytwarzające energię z odnawialnych źródeł, w tym art. elektrownie słoneczne, z reguły wprowadzają nowy sposób zagospodarowania terenu. Ponadto należy podkreślić, że urządzenia wytwarzające energię ze źródeł odnawialnych służą działalności produkcyjnej, natomiast urządzenia infrastruktury technicznej są urządzeniami do przesyłania. W związku zatem z rozbieżnością w judykaturze, z punktu widzenia potrzeb procesu inwestycyjnego w branży odnawialnych źródeł energii przeżywającej dynamiczny rozwój, zaproponowano rozszerzenie art. 61 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, o instalacje odnawialnego źródła energii. Przy ustalaniu warunków zabudowy dla tych instalacji nie jest wymagane więc spełnienie zasady dobrego sąsiedztwa oraz warunku dostępu do drogi publicznej. Nowe brzmienie komentowanego przepisu potwierdza zarazem, że urządzenia wytwarzające energię z odnawialnych źródeł nie stanowią urządzeń infrastruktury technicznej.
          Przepisów art. 61 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, nie stosuje się do linii kolejowych, obiektów liniowych i urządzeń infrastruktury technicznej, a także instalacji odnawialnego źródła energii w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, rozumianej jako „instalacja odnawialnego źródła energii – instalację stanowiącą wyodrębniony zespół urządzeń służących do wytwarzania energii opisanych przez dane techniczne i handlowe, w których energia jest wytwarzana z odnawialnych źródeł energii”. Wnioskowana inwestycja polega na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 4 MW i powierzchni do 3, 0947 ha wraz z  infrastrukturą towarzyszącą. W związku z powyższym nie została przeprowadzona analiza urbanistyczna w zakresie art. 61 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy oraz nie wyznaczono obszaru analizowanego, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury  z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. z 2003 r. Nr 164 poz. 1588).
          W wyniku przeprowadzonej analizy urbanistycznej stwierdzono, że spełnione pozostają przepisy art. 61 ust. 1 pkt 3-6 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
3) istniejące uzbrojenie terenu jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego;
 
4) teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na nierolnicze;
 
5) zamierzenie budowlane jest zgodne z przepisami odrębnymi;
 
6) zamierzenie budowlane nie znajduje się w obszarze:
a) w stosunku do którego decyzją o ustaleniu lokalizacji strategicznej inwestycji w zakresie sieci przesyłowej, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 428, 784 i 922), ustanowiony został zakaz, o którym mowa w art. 22 ust. 2 pkt 1 tej ustawy,
b) strefy kontrolowanej wyznaczonej po obu stronach gazociągu,
c) strefy bezpieczeństwa wyznaczonej po obu stronach rurociągu.
 
Na podstawie  art. 53 ust. 5e pkt 2 lit. a ustawy z dnia  27  marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym pismem z dnia 30.11.2021 r. wystąpiono do Polskiej Spółki Gazownictwa Sp. z o.o. Oddział Zakład Gazowniczy w Olsztynie o wydanie opinii w zakresie sposobu zagospodarowania gruntów leżących w obrębie działki o nr ew. 8 obr. Szerokopas, gmina Nidzica położonych w odległości mniejszej niż 65 metrów od osi gazociągu wysokiego ciśnienia o średnicy 150 mm oraz gazociągu wysokiego ciśnienia o średnicy 200 mm. W odpowiedzi na ww. pismo zgodnie z pismem z dnia 21.12.2021 r. (data wpływu: 27.12.2021 r.) znak: PSGOL.ZMSM.422.548.2021  Polska Spółka Gazownictwa Sp. z o.o. Oddział Zakład Gazowniczy w Olsztynie poinformowała, że nie wnosi uwag.
      Zawiadomieniem z dnia 02.02.2022r. tut. organ poinformował strony o zebranym materiale dowodowym umożliwiającym wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Równocześnie, strony poinformowane zostały o możliwości, przed wydaniem decyzji, zapoznania się z aktami sprawy oraz wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów. W przewidzianym, siedmiodniowym terminie żadna ze stron nie skorzystała z przysługującego jej prawa.
Zgodnie z wymogami określonymi w art. 60 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym projekt niniejszej decyzji sporządzony został przez osobę wpisaną na listę izby samorządu zawodowego architektów posiadającą uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w specjalności architektonicznej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uzyskane na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1117).
Decyzja jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa i jest kompletna z punktu widzenia celu, któremu ma służyć.
 
Pouczenie:
Decyzję niniejszą wydaje się na czas nieokreślony.
Wnioskodawcy, który nie uzyskał prawa do terenu, nie przysługuje roszczenie o zwrot nakładów poniesionych w związku z otrzymaniem decyzji.
Stwierdza się wygaśnięcie decyzji w przypadku, gdy:
  • inny wnioskodawca uzyskał pozwolenie na budowę;
  • dla niniejszego terenu uchwalony został plan miejscowy, którego ustalenia są inne niż w wydanej decyzji, chyba że została wydana ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę.
Burmistrz Nidzicy jest obowiązany, za zgodą strony, na rzecz której decyzja niniejsza została wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innej osoby, jeżeli przyjmuje ona wszystkie warunki wydane w tej decyzji. Stronami w postępowaniu o przeniesienie decyzji są jedynie podmioty, między którymi ma być dokonane jej przeniesienie.
W odniesieniu do tego samego terenu decyzję o warunkach zabudowy można wydać więcej niż jednemu wnioskodawcy, doręczając odpis decyzji do wiadomości pozostałym wnioskodawcom i właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości.
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
      W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.
     Jeżeli niniejsza decyzja została wydana z naruszeniem przepisów postępowania,
a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jej rozstrzygnięcie, na zgodny wniosek wszystkich stron zawarty w odwołaniu, organ odwoławczy przeprowadza postępowanie wyjaśniające w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy. Organ odwoławczy przeprowadza postępowanie wyjaśniające także wówczas, gdy jedna ze stron zawarła w odwołaniu wniosek o przeprowadzenie przez organ odwoławczy postępowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy, a pozostałe strony wyraziły na to zgodę w terminie czternastu dni od dnia doręczenia im zawiadomienia  o wniesieniu odwołania, zawierającego wniosek o przeprowadzenie przez organ odwoławczy postępowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy.
 
 
 
Załączniki: 
- część graficzna decyzji o warunkach zabudowy               - załącznik nr 1,
- wyniki analizy urbanistycznej cześć tekstowa                 - załącznik nr 2,
- wyniki analizy urbanistycznej część graficzna                - załącznik nr 3.   
 
 
Otrzymują:
  1. Pełnomocnik
  2. Strony postępowania wg rozdzielnika
  3. a/a
 
 
 
Opracowała: Paulina Byller
na podstawie projektu decyzji sporządzonego przez:
mgr inż. arch. Karina Denis
członek Warmińsko-Mazurskiej Okręgowej Izby Architektów RP, nr wpisu: WM-0175
 
 
 
Na podstawie załącznika - część I pkt 8 do ustawy z dnia 16.11.2006r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1923) pobrano opłatę skarbową za wydanie  decyzji w wysokości 598 zł.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Miejski w Nidzicy
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2022-02-25
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Burmistrz Nidzicy Jacek Kosmala
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2022-02-25 14:51:24
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Halina Jarzyńska
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2022-02-25 14:57:49
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Halina Jarzyńska
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2022-02-25 14:57:49
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
4002 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony