ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Wydanie zaświadczenia do ślubu konkordatowego i sporządzenie aktu małżeństwaDrukuj informacjęSprawa: Wydanie zaświadczenia do ślubu konkordatowego i sporządzenie aktu małżeństwa

Szczegóły informacji

Wydanie zaświadczenia do ślubu konkordatowego i sporządzenie aktu małżeństwa

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.

Wydział: Urząd Stanu Cywilnego

Ogłoszono dnia: 2015-08-13 22:15:29

Termin załatwienia

Małżeństwo wyznaniowe

Osoba kontaktowa

Małgorzata Jabłonka

Miejsce załatwienia

 Wybrany kierownik urzędu stanu cywilnego na terenie kraju lub konsul RP

Telefon kontaktowy

89 625 07 16

Adres e-mail

usc@nidzica.pl

Miejsce odbioru

Urząd Miejski w Nidzicy, ul. Pl. Wolności 1, 13-100 Nidzica

Wymagane Dokumenty

1.  Pisemne zapewnienie  o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
2.  Osoby nieletnie załączają prawomocne postanowienie sądu, zezwalające na zawarcie małżeństwa.
3.  Cudzoziemcy składają dokument stwierdzający możność zawarcia małżeństwa według prawa ojczystego albo prawomocne postanowienie sądu o zwolnieniu cudzoziemca od obowiązku złożenia takiego dokumentu oraz odpis aktu urodzenia, a jeżeli  cudzoziemiec pozostawał uprzednio w związku małżeńskim - odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu, unieważnieniu albo stwierdzeniu jego nieistnienia, albo odpis aktu małżeństwa z dokumentem potwierdzającym jego ustanie lub unieważnienie albo dokument potwierdzający stwierdzenie nieistnienia małżeństwa, jeżeli na podstawie pozostałych składanych dokumentów nie można ustalić danych niezbędnych do sporządzenia aktu małżeństwa. Dokumenty sporządzone w języku obcym składa się wraz z ich urzędowym tłumaczeniem na język polski.
4. Gdy małżeństwo ma być zawarte przez pełnomocnika należy dodatkowo załączyć:
a.  prawomocne postanowienie sądu zezwalające na zawarcie małżeństwa przez pełnomocnika,
b. pełnomocnictwo do złożenia oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński, sporządzone na piśmie z podpisem poświadczonym notarialnie.
5. Do wglądu: dokumenty tożsamości narzeczonych.
6. Dowód uiszczenia należnej opłaty skarbowej.

Opłaty

84 zł – opłata skarbowa za sporządzenie aktu małżeństwa.
Zapłaty opłaty skarbowej należy dokonać przelewem na rachunek bankowy Gminy Nidzica nr  35 1020 3613 0000 6502 0004 7993 lub w kasie urzędu w godzinach od 730  do 1400 . W/w opłata pobierana jest w momencie składania dokumentów (zapewnienia) pod warunkiem, że związek małżeński będzie zawierany na terenie Gminy Nidzica.

Tryb odwoławczy

Do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia odmowy wydania zaświadczenia lub sporządzenia aktu małżeństwa zawartego przed duchownym.

Uwagi

1. Osoby zamierzające zawrzeć związek małżeński obowiązane są do złożenia pisemnego zapewnienia o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa. Zapewnienie może być złożone przed każdym kierownikiem urzędu stanu cywilnego w kraju, a za granicą przed polskim konsulem. Cudzoziemiec nie znający języka polskiego składa przedmiotowe zapewnienie w obecności tłumacza.
2. Zapewnienie jest ważne przez okres 6 miesięcy od daty jego złożenia. W przypadku przesunięcia terminu ślubu kolejna data powinna być wyznaczona w tym czasie, w przeciwnym wypadku należy po raz kolejny złożyć zapewnienie. Zawarcie małżeństwa następuje zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.
3. Zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa do zawarcia ślubu konkordatowego  ważne jest 6 (sześć) miesięcy od daty jego wydania i w okresie jego ważności winien być zawarty związek małżeński.
4. Wydane zaświadczenie ważne jest na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
5. Po zawarciu małżeństwa w ciągu 5 (pięciu) dni organy kościoła lub związku wyznaniowego dostarczają do urzędu stanu cywilnego celem sporządzenia aktu małżeństwa Zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa i zaświadczenie stwierdzające, że oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński zostały złożone w obecności duchownego”. Na podstawie ww. zaświadczeń Kierownik USC  sporządza aktu małżeństwa . Akt małżeństwa zostaje sporządzony niezwłocznie  nie później niż następnego dnia roboczego po doręczeniu przez organy kościoła lub związku wyznaniowego dokumentu potwierdzającego zawarcie małżeństwa.

Podstawa prawna

1.      Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r.- Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. 2016 r., poz.2064).
2.      Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U.2016 r., poz. 1827).
3.      Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. 2015r., poz. 2082 ze zm.).
« powrót do poprzedniej strony